Honosítás és eskütétel
- Kihez fordulhatok segítségért a honosítási aktacsomó összeállításában?
A honosítási kérelmet akár otthon is össze lehet állítani. Ha segítségre van szüksége, az Eurotrans Alapítvány Önhöz legközelebb eső irodájának munkatársai közreműködnek a honosítási dosszié összeállításában.
- Megírhatja más az önéletrajzomat? Hogyan használjam benne a nevemet?
A honosítási kérelem részét képező önéletrajzot mindenki szigorúan saját kezűleg írja meg. A benne használt nevet úgy kell használni, ahogyan a születési anyakönyvi kivonatában szerepel, s nem úgy, ahogyan kéri a névmódosítást az ügyfél.
- Valóban automatikusan kapok e-személyi igazolványt az eskütétel során?
Igen. Ennek azonban feltétele, hogy az e-személyi elkészítéséhez kötelező biometrikus adatokat a kérelem benyújtásának időpontjában munkatársaink levegyék.
- Mikor igényelhetek útlevelet?
Az eskütételt követően azonnal lehet már útlevelet igényelni.
Útlevél
- Tudok-e előzetes időpontfoglalás nélkül útlevelet igényelni?
Az útlevél ügyintézés kizárólag előzetes, online időpontfoglalás alapján történik. Időpontfoglalás kényelmesen, gyorsan, a nap 24 órájában az időpontfoglaló honlapján. Választandó ügytípus: Útlevél (18 év alatt), vagy Útlevél (18 év felett). Annyi időpontot kell foglalni, ahány személy részére szeretnének útlevelet készíttetni.
- Az igényléstől számítva mennyi időn belül vehetem át új útlevelemet? Létezik-e gyorsított eljárás a főkonzulátuson?
A kolozsvári ügyfélszolgálaton igényelt új magyar útlevelét átlagosan az igényléstől számított 3 héten belül veheti át abban az esetben, ha az okmány átvételének kijelölt helyszíne szintén Kolozsvár. Az útlevél elkészültének idejét ugyanakkor befolyásolhatják a hiánypótlások, az ügyféllel való kapcsolatfelvétel gördülékenysége (folyamatban lévő ügyek esetében a kapcsolattartási adatok változását éppen ezért javasoljuk munkatársainknál bejelenteni), vagy egyéb előre nem látható körülmények, ezért az útlevéligénylést javasoljuk legkésőbb 1,5-2 hónappal az esetleges utazás előtt benyújtani. Az okmány megérkezését követően sms-t küldünk az Önök által megadott román mobiltelefonszámra, ezért fontos, hogy telefonszámukat az ügyintéző számára pontosan adják meg. Sürgősségi, gyorsított eljárás NEM elérhető a főkonzulátuson! Amennyiben sürgősen új útiokmányra van szüksége, forduljon az Önhöz legközelebbi magyarországi okmányirodához (8 munkanap az igénylést követő munkanaptól számítva), még sürgősebb esetben pedig a budapesti Központi Okmányirodához, ahol azonnali (24 órás) és sürgősségi (3 napos) eljárásban is igényelhet útlevelet.
- Mit kell tennem, ha elvesztettem/ellopták érvényes magyar útlevelemet?
Akinek az útlevelét eltulajdonították, megsemmisült, vagy elvesztette, köteles azt haladéktalanul, de legkésőbb a tudomásra jutástól számított 3 munkanapon belül bejelenteni
- az ország bármely járási hivatalának kormányablakában, vagy
- konzuli tisztviselőnél, vagy
- elektronikus úton (Ügyfélkapun keresztül), vagy
- eltulajdonítás esetén a rendőrségen.
A bejelentésről szóló jegyzőkönyv felvételét követően új útlevél kérelmezhető. Eltulajdonított, megsemmisült, vagy elvesztett útlevél bejelentéséhez nincs szükség előzetes időpontfoglalásra.
- Milyen dokumentumok bemutatása szükséges új magyar útlevél igénylése esetén?
- érvényes személyazonosító igazolvány vagy útlevél (magyar vagy román);
- honosítási okirat;
- magyar lakcímigazoló kártya;
- ha már átvette: magyar anyakönyvi kivonat (születési és házassági);
- ha van korábbi magyar útlevele, akkor azt hozza magával, akkor is, ha már nem érvényes.
- Elvált szülők esetén is kötelező mindkét szülő megjelenése a kiskorú (18 év alatti) gyermek magyar útlevelének igénylésekor?
Amennyiben a házasság felbontását igazoló, jogerős (hiteles fordítással ellátott) bírósági ítélet szerint mindkét szülői felügyeleti joga megmaradt a házasság felbontását követően is, úgy a szülőknek jelen kell lenniük az igényléskor. Ha ez nem megoldható, akkor a távol lévő szülő közjegyző előtt tett nyilatkozatára is szükség lesz, amelyben hozzájárul ahhoz, hogy a közös gyermek magyar útlevelének igénylésekor nevében a jelen lévő szülő eljárhat.
Amennyiben a jogerős, bírósági házasságfelbontó ítélet azt igazolja, hogy a távol lévő szülő felügyeleti joga megszűnt vagy szünetel, úgy elég a szülői felügyeleti jogot kizárólagosan gyakorló szülő személyes jelenléte az igénylés során.
- 10 éves útlevélért fizettem, mégis alig több mint 9 éves érvényességűt kaptam! Hogyan lehetséges ez?
Az útlevél érvényességének időtartamát az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani.
Példa: Egy április 10-ei születésű, felnőtt ügyfél útlevelének 2023. április 8-ai igénylése és április 9-ei kiállítása esetén a 10 éves érvényességgel igényelt okmány csupán 2032. április 10-ig lesz érvényes. Ha ugyanez az ügyfél április 10-én igényli az okmányt, amely április 11-ei dátummal kerül kiállításra, úgy ezen okmány érvényessége már 2033. április 10-e lesz.
- Tudok készpénzzel fizetni a főkonzulátuson új magyar útlevél igénylését követően?
Képviseletünkön kizárólag bankkártyás fizetési lehetőség áll ügyfeleink rendelkezésére. Kérjük ennek előzetes figyelembe vételét az ügyintézésre történő felkészülés során! Kivételes esetekben a főkonzulátus melletti (közvetlen szomszéd épület) OTP bankfiókban készpénzes befizetés is lehetséges, de az ügymenet gyors és akadálytalan bonyolítása érdekében javasoljuk a bankkártyás fizetés előnyben részesítését.
- Hol tudom átvenni az elkészült magyar útlevelemet?
Az elkészült útlevél átvételének helyszínét az ügyfél az igényléskor jelöli ki. Kész útlevél átvehető a világ bármely konzuli képviseletén, Magyarország bármely okmányirodájában, illetve kihelyezett konzuli napon, az adott képviselet konzuli kerületén belül. Romániai lakcímre történő postai kézbesítésre nincs lehetőség.
Marosvásárhelyről érkező ügyfeleink esetében az igényléskor célszerű Magyarország csíkszeredai főkonzulátusát megjelölni az okmány átvételének helyszíneként, ha marosvásárhelyi konzuli kiszállás alkalmával, ott helyben kívánják átvenni a kész útlevelet.
- Férjhez mentem, de a még érvényes magyar útlevelemben a leánykori nevem szerepel. Mi a teendő névváltozás esetén?
A házasság, mint anyakönyvi esemény bejelentése a magyar illetékes hatóságok felé állampolgári kötelezettség. Új, a házassági névre kiállított útlevél igénylésére kizárólag a házasság anyakönyvezését követően van lehetőség. Első lépés tehát a házasság anyakönyvezése, majd az ehhez kapcsolódó, általában 60 napos eljárást követően lesz lehetőség új útlevél igénylésére.
- Miért nem tudok ESTA-t igényelni a magyar útlevéllel? Magyar állampolgárként is csak vízummal utazhatok az USA-ba?
Az illetékes amerikai hatóságok döntése értelmében, a Magyarország államhatárain kívül született, elektronikus beutazási engedélyt igénylő magyar állampolgárokat automatikusan vízumkérelem benyújtására kötelezi az ESTA rendszer. Minden olyan magyar állampolgár tehát, aki nem mai Magyarország területén született kizárólag sikeres vízumigénylési eljárást követően léphet az Egyesült Államok területére, számukra megszűnt a beutazást megkönnyítő ESTA előzetes igénylésének lehetősége.
E-személyi igazolvány
- Ki igényelhet e-személyit?
E-személyit magyar állampolgár vagy állampolgárságot szerzett természetes személy kérhet, életkortól függetlenül, illetve a személyiadat- és lakcímnyilvántartása hatálya alá tartozó, Magyarország területén vagy külföldön élő magyar állampolgár.
- Meddig érvényes az e-személyi?
Az okmány 1, 3, 6 illetve 10 éves érvényességű lehet. Az okmány érvényessége a kiállítás napjától számított 1 év, ha a chip nem tartalmaz ujjnyomatot vagy a kérelmező annak adására fizikailag képtelen. Az okmány érvényessége az ügyfél részére kiállított, a kiállítás napjától számított 3 évet követő születésnapjáig szól, ha az igénylő még nem töltötte be a 18. életévét. Az okmány érvényessége a 18. életévét betöltött személy esetén a kiállítás napjától számított 6 év, a kérelmező születésnapjáig. A 70. életévét betöltött kérelmező okmányának érvényessége, amennyiben az ujjnyomatot tartalmaz, a kiállítás napjától számított 10 év lehet.
- Érdemes-e igényelni e-személyit 11 év 10 hónapos gyermekem részére?
Figyelembe kell venni, hogy a e-személyi igazolvány a gyermek 12. születésnapján lejár, függetlenül az igénylés időpontjától. Ebből fakadóan egy 11 éves és 10 hónapos kérelmező számára igényelt okmány is lejár a 12. születésnapon. E-személyit a gyermek 12. életévének betöltését követő első napon érdemes igényelni.
- Mi a teendő, ha személyazonosító igazolványom elveszett, megsemmisült vagy eltulajdonították?
Az okmány elvesztését, eltulajdonítását 3 munkanapon belül be kell jelenteni a főkonzulátuson, illetve Magyarországon bármelyik okmányirodában. A bejelentésről szóló jegyzőkönyv felvételét követően új személyazonosító okmány kérelmezhető.
- Mi a teendő névváltozás esetén?
Névváltozás esetén az ügyfél a hazai anyakönyvezést, valamint a nyilvántartásban szereplő adatok módosítását követően igényelhet új személyi igazolványt. Az új adatokat tartalmazó lakcímkártya birtokában érdemes új okmányt igényelni.
- Hol tudom átvenni az elkészült e-személyimet?
Az igénylés helyszínén, Magyarországon bármely kormányablakban vagy okmányirodába, illetve Magyarország külképviseletein.
- Mi a teendő az e-személyi igénylésekor kapott PIN-borítékkal?
A PIN-borítékban található kódkártya segítségével történik a kiállított e-személyi aktiválása.Az aktiválás az új okmány átvételekor történik, azonban az aktiválás később is elvégezhető.
- Hová lehet utazni állandó személyazonosító igazolvánnyal?
Az Európai Unió bármelyik tagállamába, valamint több más európai országba is. A KKM Konzuli Szolgálatának honlapján ellenőrizhető, hogy egy adott országba be lehet-e utazni e-személyi igazolvánnyal.